کد مطلب:1435 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:418

احکام ظرفها


233- ظـرفـی كـه از پوست سگ یا خوك یا مردار ساخته شده , آشامیدن و خوردن چیزی از آن ظرف در صـورتی كه رطوبتی موجب نجاستش شده باشد حرام است , و نباید آن ظرف را در وضو و غسل و كارهایی كه باید با چیز پاك انجام داد استعمال كنند , و احتیاط مستحب آن است كه چرم سگ و خوك و مردار را - اگر چه ظرف هم نباشد - استعمال نكنند.



234- خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره بلكه بنابر احتیاط واجب , مطلق استعمال آنها حرام است , ولـی زینت نمودن اطاق و مانند آن و نگاه داشتن آنها مانعی ندارد , اگر چه احوط ترك است , و همچنین است ساختن ظروف طلا و نقره و خرید و فروش آنها برای زینت نمودن یا نگاه داشتن .



235- گـیره استكان كه از طلا یا نقره می سازند اگر ظرف به آن گفته شود حكم استكان طلا و نقره را دارد و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعی ندارد.



236- استعمال ظرفی كه روی آن را آب طلا یا آب نقره داده اند اشكال ندارد.



237- اگـر فـلزی را با طلا یا نقره مخلوط كنند و ظرف بسازند , چنانچه مقدار آن فلز به قدری باشد كه ظرف طلا یا نقره به آن ظرف نگویند استعمال آن مانعی ندارد.



238- اگـر انـسان غذایی را كه در ظرف طلا یا نقره است در ظرف دیگری بریزد چنانچه ظرف دوم - به حسب متعارف - واسطه خوردن از ظرف اول نباشد اشكال ندارد.



239- استعمال بادگیر قلیان , غلاف شمشیر , كارد و قاب قرآن اگر از طلا یا از نقره باشد , اشكال ندارد , ولی احتیاط مستحب آن است كه عطردان و سرمه دان و تریاكدان طلا و نقره را استعمال نكنند.



240- خـوردن و آشـامیدن از ظرف طلا یا نقره در حال ناچاری به مقدار دفع ضرورت اشكال ندارد , ولی زیاده بر این مقدار جایز نیست .



241- استعمال ظرفی كه معلوم نیست از طلا یا نقره است یا از چیز دیگر اشكال ندارد.